O projektu
Hrana je ukusna, vremena je malo, a tjelovježba je teška” . Riječi su koje su prisutne kod više učenika i odraslih diljem svijeta. Iz anketa provedenih u našim školama, čije smo rezultate implementirali u aplikaciju, saznali smo iz kojih razloga učenici ne dostižu preporuke od 60 minuta dnevno tjelesne aktivnosti. Najčešći su odgovori bili : nedostatak mjesta gdje biti aktivan, netko/ prijatelj s kojim treba biti aktivan i nedostatak vremena. Pandemija Covid-a donijela je i druge poteškoće i prepreke za naš stil života, a jedan od njih je socijalno distanciranje. Prije pandemije učenici su bili aktivni sudjelovanjem u sportskom klubu, raznim aktivnostima ili igranjem timskih igara. Još jedno pitanje koje želimo riješiti ovim projektom jest niska razina aktivnog sudjelovanja učenika u školskim aktivnostima. U svih šest škola ( Hrvatska, Turska, Rumunjska, Sjeverna Makedonija, Slovačka, Italija) postoji potreba da nastavnici više motiviraju i mentoriraju učenike kako bi oni sami bili sposobni samostalno djelovati, raditi planove, provoditi akcije, biti informirani te odlučivati na temelju svoga znanja kako vježbati i pravilno se hraniti. Postoje određene životne vještine i pedagoške strategije koje se najbolje uče, usvajaju i primjenjuju kroz neformalne, izvannastavne aktivnosti i kasnije ugrađuju u nastavni plan i program. Treća potreba identificirana u svim školama, iz svih šest zemalja uključenih u projekt, jest niska razina aktivnog sudjelovanja u životu zajednice. Možemo pomoći učenicima da otkriju načine kako mogu poduzeti akcije i poboljšati život zajednice, poštujući načela održivog razvoja, kroz kampanje učenja o uslugama.
Ciljevi
Ovo je KA2 Erasmus + projekt u kojem sudjeluje učenici od 14 do 16 godina te nastavnici iz 6 zemalja: Rumunjska, Slovačka, Sjeverna Makedonija, Turska, Hrvatska i Italija.
Glavni je cilj uključenost i raznolikost u svim područjima obrazovanja, osposobljavanja mladih i sporta.
Radni postupak
Glavna se aktivnost sastoji od izazova za PA (tjelesna aktivnost) i EH (prehrambene navike). Svaki će mjesec učenici, nastavnici i roditelji imati izazov da postignu cilj za PA kao što je: broj koraka, minuta aktivnosti, broj aktivnosti, udaljenost prijeđena hodanjem, trčanjem, bicikliranjem, jahanjem. Što se tiče prehrambenih navika, bit će raznih izazova u kojem će sudionici trebati izdržati nekoliko dana bez slatkiša ili bez brze hrane, ili dani kada se jede puno voća ili povrća, ili dani kada se pojačano pije voda i prebroje čaše vode, broj dana u mjesecu kada se jede zdravo jelo (pola povrća, četvrtina proteina i četvrtina ugljikohidrata) itd. Ciljevi za ove izazove postupno će se povećavati do kraja projekta. Druga aktivnost sastojat će se od tečajeva namijenjenih nastavnicima koji će razvijati znanja, vještine i stavove za motiviranje učenika, upravljanje vremenom i promišljanje. Također, nastavnici uključeni u ovaj projekt imat će neke pojedine aktivnosti kako bi i sami postigli određeni zdravstveni cilj.
Očekivani rezultati
Glavni rezultati našeg projekta su: nastavnici koji će proći obuku o motiviranju sebe i učenika te tako ostvariti osobne ciljeve, aktivno sudjelovati u školskoj zajednici, uključiti se u život lokalne zajednice, učenici s preporučenom razinom PA, učenici sa zdravim prehrambenim navikama, učenici sa sposobnošću kritičnosti, evaluacija informacija o PA, o zdravoj hrani te sposobnost prenošenja tih sposobnosti na druga područja interesa,učenici s razvijenim sposobnostima samoregulacije (sposobnost razumijevanja, aktiviranja, praćenja, kontrole i prilagođavanja ponašanja),učenici koji djeluju za i u dobrobit školske zajednice i lokalne zajednice. Što se tiče rezultata, namjeravamo stvoriti najmanje 6 ruta za obavljanje PA, nekoliko sigurnih ruta do škole, priručnik o osmišljavanju kampanje za učenje o uslugama, priručnik za ugrađivanje zdravih navika u školskoj kulturi, vodiči (pristup korak po korak… trčanju, vožnji/biciklizmu).
Prva mobilnost
Learning Teaching Training Activity (LTTA), u sklopu Erasmus projekta Challenge to a Healthy Life, održao se u u Turskoj u gradu Balikesiru od 28.3. do 1.4.2022. Sportske aktivnosti i radionice namijenjene su bile nastavnicima koji sudjeluju u projektu iz svih 6 zemalja : Italije, Hrvatske, Rumunjske, Slovačke, Turske i Sjeverne Makedonije. Što smo radili i naučili možete vidjeti na slikama. A uspjeli smo i nahraniti dušu predivnim kulturom i poviješću Turske.
Druga mobilnost
Od 23.5. do 27.5.2022.godine šest naših učenika u pratnji prof. Janson Lozančić i prof. Beissmanna prisustvovali su našoj prvoj mobilnosti s učenicima u sklopu Erasmus projekta. Mobilnost se odvijala u Italij u gradu Cittanovi gdje je glavna aktivnost bila biciklizam. Osim biciklizma bavili su se I drugim sportovima, slušali predavanja, upoznavali kulturu Italije i stjecali nova poznanstva.
Treća mobilnost
Druga mobilnost s učenicima u sklopu Erasmus+ projekta “The Challenge to a Healthy Life” održala se u Slovačkoj od 24. do 28. 10.2022 u gradu Hlohovcu. Na mobilnosti su sudjelovali učenici i nastavnici svih 6 zemalja, a tema ove mobilnosti bile su ekipne i tradicionalne igre. Našu su školu predstavljali učenici 2. i 3. razreda sa školskom koordinatoricom prof. Klasić Petrović i prof. Mirelom Generalić. Svi smo oduševljeni organizacijom i dobrodošlicom naših domaćina. Učenici su bili smješteni u obiteljima u kojima su se ugodno osjećali i pronašli nove prijatelje. Osim sportskih aktivnosti i radionici o zdravoj prehrani obišli smo i grad Bratislavu i Žiline.
Četvrta mobilnost
Treća mobilnost s učenicima u sklopu Erasmus+ projekta “The Challenge to a Healthy Life” održala se u Sjevernoj Makedoniji od 06.03. do 10.03.2023. u gradu Kićevo. Na mobilnosti su sudjelovali učenici i nastavnici svih 6 zemalja, a tema ove mobilnosti bile su dezinformacije vezane za zdravu prehranu te razumijevanje principa mediteranske prehrane. Našu su školu predstavljali učenici 3. razreda sa školskom koordinatoricom prof. Klasić Petrović i prof. Darijom Cik. Svi smo oduševljeni organizacijom i dobrodošlicom naših domaćina. Učenici su bili smješteni u obiteljima u kojima su se ugodno osjećali i pronašli nove prijatelje. Osimraznih sportskih aktivnosti i radionici o zdravoj prehrani , obišli smo i grad Ohrid te uživali na sniježnim aktivnostima na planini Popova Šapka.
Peta mobilnost
Mobilnost s učenicima u Rumunjskoj u sklopu Erasmus+ projekta “The Challenge to a Healthy Life” održala se od 24.04. do 28.04.2023. u gradu Bistrita. Na mobilnosti su sudjelovali učenici i nastavnici svih 6 zemalja, a tema ove mobilnosti bila je Healthier than yesterday s naglaskom na glavnu aktivnost – planinarenje. Našu su školu predstavljali učenici 2. i 3. razreda sa školskom koordinatoricom prof. Klasić Petrović , prof.Bilandžić, prof. Generalić te prof. Janson Lozančić. Svi smo oduševljeni organizacijom i dobrodošlicom naših domaćina. Učenici su bili smješteni u obiteljima u kojima su se ugodno osjećali i pronašli nove prijatelje. Svaki smo dan imali prilike uživati u planinarenju te u ostalim aktivnostima poput orijentiranja u prirodi, pješačenja ili funkcionalnog treninga. Zadnji dan naše mobilnosti sudjelovali smo svi u kulinarskim aktivnostima. Svaka je zemlja trebala prirediti jedan zdravi obrok . Hrvatska je priredila zdravo predjelo i bilo je vrlo ukusno. Nakon kuhanja, zajedno smo svi kušali sve pripremljene obroke te uživali u zajedničkoj fešti nakon gozbe.
Mobilnost u Hrvatskoj, u gradu Osijeku u Isusovačkoj klasičnoj gimnaziji, u sklopu Erasmus+ projekta trajala je od 25.09.2023. do 29.09.2023. u kojoj je sudjelovalo 36 učenika i 19 nastavnika.
Po dolasku u školu goste smo dočekali prigodnim programom te se svima prisutnima obratio i naš ravnatelj prof. Alen Šimičić. Školska koordinatorica Marija Klasić Petrović i prof.Mirela Generalić napravile su i provele igre upoznavanja za sve sudionike. Nakon toga uslijedile su timske igre na otvorenom , jednu tradicijsku i jednu modernu, održao je prof. Zvonko Beissmann. Nakon ručka imali smo prvi sat plesa Quadrilla koji je održao prof. Zvonko Beissmann. Grupa hrvatskih učenika pod mentorstvom koordinatorice Marije Klasić Petrović vodila je razgledavanje starog dijela grada Osijeka, Tvrđe.
Drugi dan smo išli u Park prirode Kopački rit. Prvo smo napravili pješačku turu, a zatim smo brodom obišli park prirode te prezentacijsko-edukacijski centar Tikveš. Nakon razgledavanja, ispred dvorca , imali smo drugi sat plesa Quadrilla , koji je održao Zvono Beissmann. Silviu Candale, prof. iz Rumunjse organizirao je sastanak sa školskim koordinatorima na kojem se razgovaralo o narednim aktivnostima te o odgovornostima u projektu i planovima. Treći dan započeli smo prezentacijom pod nazivom „Pet ključeva do sigurnije hrane“ koju je održala Jasenka Petrić iz Hrvatske agencije za poljoprivredu i hranu. Nakon predavanja, učenici i profesori u svojim nacionalnim timovima sudjelovali su u natjecanju „MasterChef“ koje su organizirale i vodile prof. Darija Cik i prof. Rahela Janson Lozančić. Podijelili smo se u 6 grupa i svaka grupa je trebala napraviti jedan zdravi obrok od posebno odabranih namirnica. Grupno su pripremali voćnu salatu, desert, salatu od tjestenine, salatu od tune i zelenu salatu. Posebna komisija degustirala je sva jela i odlučila tko je pobjednik. Nakon ručka svi sudionici imali su treći dio plesne lekcije Quadrille. Posebno događanje, povodom Europskoga tjedna sporta, organizirala je koordinatorica Marija Klasić Petrović koja je s prof. Majom Rogulja održala sat Zumbe za sve sudionike i hrvatske učenike u dvorištu škole.
Pješačenje u Parku prirode Papuk, na poučnoj stazi, održala je prof. Vere Bilandžić četvrti dan mobilnosti. Nakon planinarenja učenici su se igrali razne igre na otvorenom.
Posljednjeg dana mobilnosti sudionici su sudjelovali u radionici i prezentaciji o štetnosti energetskih pića koju je održala prof. Gabriela Kolarić. Četvrti dio Quadrilla plesa otplesan je ispred naše škole kako bi svi ostali učenici i prolaznici mogli vidjeti naš projekt i uživati. Posljednjeg dana, svi smo napravili još jednu posljednju šetnju kroz naš prekrasan grad i završili naš projekt s certifikatima, plesom i ručkom.
Na kraju mobilnosti i posjeta, pitali smo sudionike imaju li osjećaje i razmišljanja o mobilnosti, a ovo su neki od odgovora:
savršeno, nevjerojatno, izvrsno, nevjerojatno i zdravo, tjedan pun sjajnih iskustava, volim sve što smo napravili. lijep grad, vrlo topli i ljubazni ljudi, prekrasni krajolici, vrlo dobra kuhinja, hvala vam na svemu. Zaista je bilo zadovoljstvo, ovaj tjedan je bio nevjerojatan. Želio bih ponoviti ovo iskustvo, bilo je apsolutno prekrasno! Hvala vam na prekrasnoj organizaciji! Najbolji tjedan u mom životu, odličan grad, adekvatan i učinkovit program mobilnosti, prekrasne i ljupke obitelji domaćini, dobar posao, dobar posao. Jedno od najboljih iskustava u mom životu, gdje sam imao priliku upoznati druge kulture i usporediti ih sa svojom.
Zaključci izvedeni iz ovog izvješća su sljedeći:
Sudionici su shvatili princip zdrave hrane, razvili su vještine kuhanja zdravih obroka, upoznali su se s novim tjelesnim aktivnostima s naglaskom na ples, unaprijedili kompetencije engleskog jezika, interkulturalne komunikacije, medijske pismenosti i kritičkog mišljenja. Sudionici također usvajaju znanje i razumijevanje o sigurnom planinarenju.
Više o samom projektu te fotografije i snimke može se vidjeti na Facebook stranici The Challenge to a Healthy Life Croatia.